Makelaars blijven grootste polisverkopers

Hoewel mobiel en pc-bankieren sterk in de lift zit, blijft de online verkoop van verzekeringen ver achterophinken. De makelaars winnen zelfs terrein. “Verzekeringen zijn complex en vereisen maatwerk. En dat leveren makelaars”, zegt Kelly Schamphelaere, woordvoerster van de beroepsfederatie FVF.

Het is opvallend. Terwijl de disruptie ongenadig toeslaat in de banksector en steeds meer mensen hun bankzaken online afhandelen, is daarvan in de verzekeringssector weinig te merken. Uit een studie van Assuralia, de beroepsorganisatie van de verzekeraars, blijkt dat de makelaars ruim 49,8% van de markt inpalmen en ruim 13,4 miljard euro aan premie-inkomsten binnenhalen. In schadeverzekeringen wordt ruim 60,8% van de polissen via een makelaar afgesloten, bij levensverzekeringen is dat in 2017 opgelopen tot 41,6%, zo blijkt uit de studie, die gisteren werd vrijgegeven. E-commerce blijkt niet van de grond te komen, en staat in voor minder dan 1% van de premie-inkomsten.

Assuralia ziet diverse redenen voor deze opvallende tendens. Zo willen verzekeraars de makelaars niet voor het hoofd stoten, omdat zij een belangrijk distributiekanaal blijven. Ook leent niet elke verzekering zich voor een verkoop via het internet. Dat laatste is volgens Kelly Schamphelaere van de Federatie voor Verzekerings- en Financiële tussenpersonen (FVF) de belangrijkste reden. “We stellen vast dat mensen die een polis willen afsluiten, het internet vooral gebruiken om informatie over de producten te vinden en te vergelijken. Maar de aankoop doet men nog steeds via de traditionele kanalen. Verzekeringen zijn immers complex, en de klanten zien vaak de bomen niet door het bos en komen daarom nog altijd aankloppen bij een makelaar, die hen maatwerk kan leveren. Net dat is de meerwaarde van een makelaar.”

Dure verzekering

Makelaars blijken vooral marktaandeel in te pikken van de banken, die sterk staan op het vlak van brand- en schuldsaldoverzekeringen. Banken weten die vaak bij het afsluiten van een woonkrediet mee te verkopen aan de kredietontleners. In ruil voor het afsluiten van die verzekeringen krijgen ze dan korting op het rentetarief. “Maar mensen beginnen te beseffen dat ze soms te dure verzekeringen afsluiten bij zo’n gebundelde verkoop. Ik zeg niet dat makelaars betere tarieven bieden. Want tarieven zeggen niet alles”, benadrukt Schamphelaere. “Want je kan soms met een duurdere polis buitenkomen bij een makelaar, maar die qua dekking en andere voordelen veel beter aansluit bij je behoeften, en op die manier een betere prijs-kwaliteitverhouding biedt.”

Close Menu