Defensief rijden en hoe correct reageren in een noodsituatie

bron: AG Insurance

IJzel, aquaplaning, een ander voertuig dat een gevaarlijk maneuver doet… Hoe moet je correct reageren in zulke verkeerssituaties?
Om je te helpen de juiste reflexen aan te nemen, hebben we met de hulp van Charline Van Snick een beroep gedaan op slipspecialist Jense Hooghiemstra van Slip Way​.

De perfecte rij-, zit- en stuurhouding
Het lijkt vanzelfsprekend maar toch vergeten velen dit: defensief rijden begint bij een correcte zit- en stuurhouding.

“Als we denken aan de juiste rijhouding, denken we altijd aan de ’10 voor 2-positie’ van de handen. Dit is echter niet voldoende. Voor je de weg opgaat, moet je eerst je autostoel juist instellen. Ook de afstand tussen het stuur en de stoel moet correct zijn: je armen mogen niet te gestrekt zijn. Ze moeten lichtjes gebogen blijven. De hoofdsteun moet je nek goed ondersteunen. Tot slot moet je ook de achteruitkijkspiegels zodanig instellen dat de achterste portierhendels nauwelijks zichtbaar zijn”, legt Jense uit.

Goed om te weten: door een slechte rijhouding kun je ernstige letsels oplopen als de airbag openspringt.

Noodstop met of zonder ABS
Doordat steeds meer voertuigen zijn uitgerust met een ABS-systeem, hechten we minder belang aan de juiste remtechniek. We duwen het rempedaal in, het voertuig vertraagt of stopt zonder dat we iets anders hoeven te doen. Het is echter noodzakelijk om te leren remmen en stoppen op een zo kort mogelijke afstand zonder de controle over het stuur te verliezen.

Als je voertuig is uitgerust met een ABS-systeem, duw het rempedaal dan stevig en snel in. Houd het ingedrukt tot je voertuig stilstaat. Als je geen ABS-systeem hebt, hangt de noodstop af van je snelheid en van de ondergrond.

Uitwijkmaneuver op een gladde ondergrond
Wist je dat de meeste dodelijke ongevallen niet veroorzaakt worden door ijzel of rijmplekken maar door aquaplaning? De wagen verliest dan zijn grip en doet zijn eigen ding. Gepast reageren is dan ook noodzakelijk.

“Blijf rustig en maak geen plotse bewegingen”, herhaalt Jense vooraleer hij het belang van de kijktechnieken benadrukt. “Fixeer je niet op het gevaar, maar kijk naar de plek waar je de wagen naartoe wil sturen.”

Rijd rustig en voorzichtig om aquaplanning te voorkomen. Het is hoe dan ook altijd aan te raden om je snelheid te verminderen als het regent.

Het advies van Jense: “De bandenprofielen zorgen ervoor dat het water wordt afgevoerd. Hoe dieper deze zijn, hoe beter het water wegvloeit. Ik raad dus aan om de banden regelmatig te vervangen, vooral de achterste. Waarom? Aquaplaning doet zich in de meeste gevallen voor op rechte stukken op de autosnelweg. Als de voorbanden de hoeveelheid water niet kunnen afvoeren, blijft je wagen meestal toch dezelfde baan volgen. Gebeurt hetzelfde met de achterbanden (of blokkeren deze), dan zal je wagen echter beginnen te slippen. Daarom raad ik aan om de banden met de diepste profielen achteraan te plaatsen.”

Correct reageren als je wagen begint te slippen
Je voelt dat je wagen begint te slippen. Hoe reageer je dan? Een paniekreactie is normaal maar ook gevaarlijk, want je reflexen kunnen je in gevaar brengen. Wat moet je dan precies doen?

Jense: “Rem nooit! Duw meteen de koppeling in en draai het stuur zo veel mogelijk om in de gewenste richting. Concentreer je op de plek waar je naartoe wil. Zo behoud je je koers!”

Laat ons een stap verdergaan: kun jij op een bevroren of besneeuwde ondergrond rijden? Doe hier de test.

Wat als je wagen over de kop gaat?
Je wagen gaat over de kop en plots hang je ondersteboven vast in je autostoel.

Jense: “Plaats je voeten tegen het dak van de auto en druk je lichaam vervolgens tegen de rugleuning van de stoel. Maak de gordel los en zorg ervoor dat je hem uit de weg doet zodat je er niet aan blijft hangen. Draai je om en kijk om je heen om zeker te zijn dat je veilig uit de auto kunt kruipen. Probeer altijd eerst met je voeten uit de wagen te stappen.”

Hangt er rook in de auto? Als de rook wit is, is er geen reden tot paniek: die is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van een opengesprongen airbag. Als de rook echter zwart is, is er waarschijnlijk ergens vuur. Verlaat in dat geval zo snel mogelijk het voertuig.

Meer tips of hulp nodig bij de juiste verzekering van uw voertuig? Contacteer Winsurances, onafhankelijk makelaar.

bron: AG Insurance

Close Menu